GR / EN

News & Insights

«Τα μουσεία στη ζωή των Ελλήνων», Καθημερινή

Απόψεις
17.5.2015
share on Facebook  share on Twitter  share on Linkedin
«Τα μουσεία στη ζωή των Ελλήνων», Καθημερινή

Το αποτέλεσμα της έρευνας που διενεργήθηκε αποδεικνύει ότι η σχέση των Ελλήνων με τα μουσεία μάλλον δεν είναι στενή. Ενδεικτικό είναι, επίσης, το γεγονός ότι στην Ελλάδα δεν διαθέτουμε ποσοτικά τεκμήρια αυτής της σχέσης, συστηματικά καταγεγραμμένα και μελετημένα.

Η παρουσίαση των δεδομένων της αναφερόμενης έρευνας στάθηκε αφορμή για μερικές σκέψεις γύρω από το θέμα της μελέτης και αξιολόγησης των σχέσεων του κοινού τόσο με το φυσικό όσο και με τον ψηφιακό χώρο του μουσείου.

Μέχρι σήμερα, ελάχιστη έρευνα, αξιολόγηση και μελέτη των επισκεπτών / του κοινού (ενός πολιτισμικού φορέα ή οργανισμού) διενεργείται στην Ελλάδα. Στη βάση μιας σχεδιασμένης ψηφιακής στρατηγικής που ανταποκρίνεται στα διεθνή πρότυπα, ο φορέας / οργανισμός μπορεί σήμερα να υιοθετήσει μια εσωτερική συστηματική μεθοδολογική προσέγγιση: Μελέτες δημογραφικές, μελέτες απαιτήσεων συγκεκριμένων ομάδων κοινού (π.χ. επιστήμονες, οικογένειες, ηλικιωμένοι, τουρίστες, κ.λπ.), διαδικασίες αξιολόγησης εντός του μουσειακού ή ψηφιακού περιβάλλοντος (συστηματική αποτίμηση εκθέσεων, δραστηριοτήτων, προγραμμάτων και υπηρεσιών),  προσφέρουν  πολύτιμο υλικό για τη βελτίωση του κοινωνικού και μαθησιακού έργου του οργανισμού και τη λήψη σημαντικών αποφάσεων σχετικά με την ανάπτυξη του ενδιαφέροντος των επισκεπτών / χρηστών.

Ειδικά σχεδιασμένες δράσεις, στοχευμένα ερωτηματολόγια, συνεντεύξεις και συζητήσεις (τόσο με τους σχεδιαστές και τους διαχειριστές όσο και με τους επισκέπτες / χρήστες), είναι μερικά μόνο από τα μέσα που χρησιμοποιούνται για να υπηρετήσουν τους στόχους της έρευνας ή της αξιολόγησης που θα διεξαχθεί. Σε αυτό το πλαίσιο, λειτουργούν και συνεισφέρουν όλα τα υπάρχοντα κανάλια / πλατφόρμες επικοινωνίας με το κοινό (διαδικτυακός τόπος, κοινωνικά μέσα, mobile εφαρμογές, κ.ά.

Τόσο για την εξυπηρέτηση ποιοτικών παραμέτρων όσο και για την ικανοποίηση μετρήσιμων προκαθορισμένων στόχων ως προς τη μελέτη των επισκεπτών, οι σύγχρονες προσεγγίσεις προϋποθέτουν την εμπλοκή ή ευθεία συμμετοχή του φορέα στο έργο της αξιολόγησης. Η επιλογή και ο συνδυασμός των μεθοδολογικών εργαλείων εξαρτάται από τα ζητήματα που θέτει η περίπτωση που μελετούμε.

Όπως πολύ συχνά αναφέρεται στο πεδίο της μουσειολογίας, η αξιολόγηση μπορεί να βοηθήσει τον οργανισμό να κατανοήσει το κοινό του και να συστήσει διάλογο μαζί τους. Μέσα από αυτόν, ο οργανισμός αναθεωρεί ή επιβεβαιώνει το σχεδιασμό του και τον τρόπο που εκπληρώνει τους στόχους του.

Εγχειρήματα όπως εκείνα μίας νέας έκθεσης, ενός εκπαιδευτικού προγράμματος ή μιας mobile πλατφόρμας συνεπάγονται τη διάθεση οικονομικών κεφαλαίων και ανθρώπινων πόρων, συνεπώς χρειάζεται να είναι σωστά μελετημένα και σχεδιασμένα, με τη συνδρομή πάντα των διαδικασιών αξιολόγησης που θα πρέπει να εδράζονται στην στρατηγική του.

Πηγή: Καθημερίνή